Jesienne gotowanie - jak jeść zdrowo i oszczędzać?

Opublikowany : 2022-09-21 18:57:08
Kategorie : W kuchni

Jesienne gotowanie - jak jeść zdrowo i oszczędzać?

Spis treści:











Jesień a gotowanie

W porze jesiennej spędzamy w domu znacznie więcej czasu. To z kolei zachęca to częstszego gotowania i eksperymentowania w kuchni. Jednak potrawy warto przygotowywać mądrze – dostarczając organizmowi wiele witamin, które są niezbędne dla naszej odporności, a jednocześnie oszczędzając swoje wydatki. Czy da się połączyć obie kwestie? Oczywiście, że tak. Sprawdź, co zrobić, aby jesienne gotowanie było zdrowe i racjonalne pod względem poniesionych kosztów.

 

Naczynie żaroodporne idealne na jesień


Idealne dania na jesień

Przesilenie jesienne wymaga dobrej odporności. Warto więc jeść produkty bogate w witaminy, ale też do dań dodawać rozgrzewające przyprawy typu: imbir, kurkuma, cynamon, czarny pieprz czy gałka muszkatołowa. Dzięki nim poprawimy krążenie krwi i znacznie szybciej się ogrzejemy.

Dobrze jest sięgać znacznie częściej niż wcześniej po warzywa, owoce i ryby. Dostarczą one niezbędnych do utrzymania ochrony przed chorobami wielu witamin i minerałów. Chcąc zachować jak najwięcej cennych składników mineralnych wystarczy jeść większość takich składników w formie surowej lub poddanych krótkiej obróbce termicznej.

Na szczególną uwagę w porze jesiennej zasługują również produkty z dużą dawką witaminy C. Do swojego menu najlepiej wprowadzić artykuły takie jak: natka pietruszki, owoce cytrusowe typu cytryna (co ciekawe, najwięcej witaminy C jest w jej skórce), papryka, brukselka, a nawet kiszonki.

Idealnym rozwiązaniem na jesień są naczynia żaroodporne. Można w nich zapiec mnóstwo różnych składników, które jednocześnie zachowują wiele cennych składników odżywczych. Dodatkowo przyrządzone dania nadają się do przechowywania w takim naczyniu, ponieważ szklana powierzchnia nie wpływa na smak i zapach potraw – przy okazji to mniej ubrudzonych garnków i mniej rzeczy do mycia.

 

Przyprawy idealne na jesień


Jak gotować taniej w porze jesiennej?

W porze jesiennej do wydatków domowych dochodzą te, związane z większym zużyciem energii czy ogrzewaniem. Dużym ułatwieniem w tej kwestii będą przemyślane zakupy i rozsądne rozplanowanie jadłospisu na dłuższy czas. Co jeszcze można zrobić, aby gotowanie w takim okresie było najlepsze dla nas i naszego portfela?

Dania jednogarnkowe. Takie potrawy można robić z wielu składników, jednocześnie nie wymagają pobrudzenia kilku naczyń. To z kolei ograniczy zużycie wody potrzebnej do ich umycia czy energii do oddzielnego podgrzewania składników. Dania jednogarnkowe zwykle nadają się do spożycia przez kilka dni, co również wpływa na ograniczenie wydatków.

Sezonowe produkty. Takie warzywa i owoce (na jesień są to: dynia, buraki, cukinia, papryka, brokuły, kapusta, śliwki, gruszki, jabłka, pigwa, winogrono) są znacznie bardziej zdrowe (bogatsze w witaminy i minerały) i smaczniejsze niż te sprowadzane z innych krajów. Na ogół takie produkty są nieco tańsze, ponieważ odpadają w tym przypadku chociażby koszty dalekiego transportu.

Przemyślane zakupy. Ograniczyć wydatki na jedzenie najlepiej zacząć już na etapie zakupów. Przed wybraniem się do sklepu należy zaplanować danie na każdy dzień, następnie wypisać wszystkie niezbędne składniki i umieścić je na liście. Zaplanowane zakupy pozwalają ograniczyć wybór produktów, które wcale nie są potrzebne.

Ograniczenie marnowania żywności. Wyrzucanie artykułów spożywczych nie tylko wpływa negatywnie na środowisko, ale też jest ogromnym obciążeniem dla portfela. Aby nie marnować żywności dobrze jest wykorzystywać produkty w różny sposób np. z suchego pieczywa robić zapiekanki lub bułkę tartą. Warto też mrozić wiele rzeczy szczególnie w przypadku zakupu większej ilości (np. na promocji). W porze jesiennej często sięga się po mrożone w okresie letnim produkty – to również ograniczy bieżące wydatki.

Używanie garnków z grubym dnem i ściankami. Takie naczynia (zwłaszcza w przypadku garnków z aluminium pokrytych powłoką nieprzywierającą) równomiernie się nagrzewają, jednocześnie zatrzymują ciepło na dłużej. Przyśpiesza to proces gotowania i pozwala zmniejszyć zużycie energii. W porze jesiennej jest to wyjątkowo pożądana cecha garnków używanych na co dzień.

Jak gotować zdrowo i tanio

Udostępnij